Håper på "Rush"

Av Torkel F. Berstøl

        Bel Canto er tilbake. Singelen
        "Images" er allerede i hande-
	len og mandag kommer 
        Tromsø-duoens fjerde album
        på 11 år. Så er spørsmalet om
	Anneli Marian Drecker og Nils 
	Johansen denne gangen klarer 
	å oppfylle forventningene om 
	internasjonal suksess.
 
	Bel Cantos historie er fylt av suksess, 
        men er også egnet som kaldt vann til
        å slå i årene til nordmenn med pop-
        stjernedrøm i magen. I hvert fall om
        en forventer suksess på linje med a-
	ha. Platene har solgt jevnt, mellom 
        100 000 og 120 000 eksemplarer hver på
	verdensbasis, men de kritikerskapte 
	forventningene om millionsalg har 
        hittil ikke slått til.
        "Rush" er produsert av duoen selv,
        men de har fått hjelp til både produk-
        sjon, innspilling og låtskriving av
        Torbjern Bruntland, en annen tromsø-
        væring hvis navn først og fremst
	asossieres med teknoprosjektene Ala- 
	nia, Those Norwegians og Drum Is- 
	land. De trengte et nytt element og 
        fant sin nye Geir Jenssen. Det er på-
	fallende hvordan trenden å bruke 
	gammelt utstyr blant teknomusikere 
        har gitt "Rush" et sound som ligger
        nmrmere opp til bandets to første ut-
	givelser. Plata er spilt inn i deres 
        eget studio i Oslo, "In Zenith" (fra
        låta på Magic Box). Som på deres to
        Spellemanns-behengte plater "Magic
        Box" og "Shimmering, Warm &
        Bright", har Ulf Holand stått for mik-
        sen. Etter en nomadetilværelse mel-
	lom plateselskaper pa 90-tallet, har 
        Bel Canto nå startet sitt eget selskap
	og plata gis ut via lisens til EMI i 
        Norge.

Arktisk kredibilitet
 
	Fundamentet for Bel Canto ble lagt 
	allerede i 1985 da Geir Jenssen og 
	Nils Johansen så Anneli Marian Drec- 
        ker synge i et Tromsø-band, Missing
	Links. Geir Jenssen hadde gitt ut en 
	kassett under navnet "E-man" i 1984, 
	og Nils Johansen spilte i gruppa Pe- 
	der Exem. De tre lagde demoer og 
	sendte dem til 12 plateselskap rundt i 
	verden. I 1987 kom debutplata deres, 
	"White-out Conditions" på, belgiske 
	Crammed Discs. Allerede da fikk de 
	merkelappen "arktisk". 
	"Nord-Norge har ingen egen folke- 
        musikk. Vi har prøvd å beskrive en
	folkemusikk med utgangspunkt i na- 
	turen og klimaet som har påvirket 
        folket der" sa Anneli i et intervju
	med Nye Takter i 1988 om deres ark- 
	tiske, musikalske utgangspunkt. 
        "Vi prøver a forestille oss hvordan
	eskimoer ville laget denne musikken 
	hvis de hadde utstyr til det. Vi kan 
	ikke gjenskape musikk fra steinal- 
	deren eller andre primitive samfunn, 
        men vi kan forsøke å skape stem-
	ninger som minner om det," sa Geir 
	Jenssen i samme intervju. 
	I 1990 kom oppfølgeren "Birds Of 
	Passage", som viste dem fra en noe 
	lettere side. Etter denne plata forlot 
	Geir Jenssen bandet for i konsentrere 
	seg om de mer elektroniske solopro- 
	sjektene Bleep og senere Biosphere. 

Belgisk hemsko
 
	I 1992 gav de ut "Shimmering 
	Warm & Bright", som ble en suksess i 
	Frankrike, Nederland, Belgia og 
        Norge. Da viste det seg også at kon-
	trakten med Crammed Discs etter- 
	hvert var blitt en hemsko for bandet, 
	og etter "Shimmering..." forhandlet 
	de seg fri fra kontrakten. 
		-Vi opplevde det som om Crammed 
        brukte suksessen til Bel Canto som en
        brekkstang for i få solgt resten av ka-
	talogen sin, kommenterer Per Eirik 
	Johansen, deres tidligere manager 
        som var sentral i prosessen som førte
	bandet inn i rampelyset. 
	I tiden som fulgte ble Bel Canto in- 
	volvert i en rekke prestisjefylte opp- 
	drag, blant annet med kommisjonerte 
        verk for OL på Lillehammer og for
        åpningen av PeTre. Anneli Drecker
        deltok på et av legendebassisten Jah
	Wobble sine album. Og sammen del- 
        tok de to på prosjektet Music Channel
	med musikere fra Palestina og Israel 
	i forbindelse med Oslo-avtalen. Men 
        oppfølgeren til Shimmering ble stadig
	utsatt. Ikke minst etter at Anneli 
	Drecker fikk et barn med samboeren 
	og teknomusikeren Per Martinsen, 
	kjent blant annet som Mental Over- 
	drive. 
	Til slutt bestemte de seg for en kon- 
	trakt med Lava Records, en unde- 
	retikett av amerikanske Warner, og 
	gav ut Magic Box tidlig i 1996. Her 
	kom også problemer sigende. Bel Can- 
        tos første singel fra Magic Box, "Ru-
	mour" gjorde ikke en kommersiell 
        suksess, men da neste singel var på
        vei ut på markedet gikk Lava-etiket-
	ten inn. Dermed mistet de sjansen til 
	å gjenoppfriske albumet. Dermed fant 
	Bel Canto og manageren deres ut at 
        det beste ville være a forhandle seg ut
	av kontrakten og finne seg enda et 
	nytt plateselskap. De gjorde seg andre 
        erfaringer også, og kommer med en
	indirekte advarsel til norske Babel- 
	fish, som har kontrakt med Atlantic i 
	USA. 
        - Warner Atlantic i USA har et dår-
	lig system for i backe opp sine artis- 
	ter på det europeiske markedet, sier 
	Per Eirik Johansen som valgte jobben 
        som direktør av Virgin i Norge, frem-
	for i fortsette som Bel Cantos man- 
	ager. 
        - Men det rykker i fingrene nå når
	Bel Canto skal ut med nytt album 
	igjen, sier han og bekjenner at han 
        gjerne skulle vært med på laget
        denne gangen også. Han ser frem-
	deles potensialet og mener det hele 
	avhenger av en eneste hitsingel. Da 
	blir det kanskje et folkerush til plate- 
        butikkene når plata kommer mandag
	23. februar.